Sauna je pôvodne fínske slovo označujúce malý domček alebo miestnosť, ktoré sa po vyhriatí používajú ako „ohrieváreň“ pri saunovaní. Vnútorné prostredie je veľmi dobre izolované od okolia. Kabína je obložená drevom, ktoré má priaznivé účinky na ľudskú psychiku a upokojuje. V saune sa nachádza saunová piecka (kiuas), ktorá vyhreje miestnosť na teplotu od 60 až do 120 ºC. Vlhkosť vzduchu sa v saune udržuje relatívne malá, do 10 %. Zvyšovanie vlhkosti vzduchu sa dosahuje polievaním kameňov uložených na piecke. Pôvodne sa na vyhrievanie kabíny využívali horúce kamene rozžeravené na otvorenom ohni vonku. Neskôr sa v saunách začali používať piecky na drevo.

Saunovanie znamená ohrievanie tela nad normálnu telesnú teplotu a je príjemné a relaxujúce. V saune sa uvoľňujú unavené svaly a upokojí sa vystresovaný mozog, pretože telo do krvi vyplavuje úľavu prinášajúce látky - endorfíny. Neexistuje striktne určený čas vyhrievania v saune. Platí pravidlo „pokiaľ to je príjemné“. Saunovanie ma prinášať hlavne príjemné pocity. Sledovať treba na sebe pocity pálenia v nose a na koži na tvári v dôsledku zvýšeného tepla. Zvyčajne sa tieto pocity dostavia okolo 10tej až 15tej minúty saunovania. Zotrvávanie v saune nad tento čas predstavuje riziko. Vo Fínsku sa počas saunovania „šlahajú“ brezovými vetvičkami, čím do kože privádzajú viac tepla a zároveň vdychujú éterické oleje z brezových listov.

Ochladenie tela po ohrievaní v saune je nevyhnutné a dosahuje sa buď jednoduchým pobytom na studenom vzduchu alebo prudkým znížením teploty pomocou sprchy resp. skokom do ochladzovacieho bazéna či potoka alebo jazera. A hoci sa to nezdá, prudké ochladenie vyvolá príjemné pocity.

Prudké ohriatie a ochladenie tela sa opakuje niekoľkokrát. Pravidelné saunovanie výrazne zlepšuje imunitu a zlepšuje kvalitu života človeka, a preto ho odporúčajú aj odborníci a lekári.

Saunovať sa treba zo zásady nahý, a to nielen z hygienických, ale ja z fyziologických dôvodov, pretože je tak koža najlepšie chránená pred teplom. Výnimočne sa používajú plachty, hlavne vo verejných zmiešaných saunách. V saune je možné použiť na ochranu vlasov a pokožky hlavy čapicu, avšak telo sa dokáže proti teplu ochrániť aj samé.

 Ako sa správne saunovať?

Pred prvým vstupom do "potiarne" sa umyte mydlom a osprchujte sa. Pred každým vstupom do sauny vysušte všetku vodu (kvapky) z povrchu tela, sauna nie je para. Do sauny si vezmite iba plachtu alebo uterák, na ktorý si sadnite alebo ľahnite a škrabku z prírodných vlákien. V saune dýchajte len ústami. Suchý vzduch pri dýchaní nosom vysušuje sliznice a spôsobuje bolesť hlavy. Povrch tela si môžete masírovať „škrabkou“ . Približne po 8 až 15 minútach vyjdite von zo sauny, opláchnite sa pod chladnou sprchou alebo ochlaďte v bazéne celé telo, ideálne aj hlavu. Približne 15 minút relaxujte v odpočivárni. Po nastúpení pocitu chladu sa vráťte späť do sauny. Procedúru teplo – chlad - relax opakujte 3 krát. Takto získate najlepší účinok sauny. Počas saunovania je nevyhnutné piť veľa tekutín, hlavne čistú vodu a minerálku, džús, chladný čaj. Úplne nevhodný je alkohol.

Zákaznícka podpora
 
NOVÁ ADRESA
ORIS spol. s r. o. 
Námestie Ľudovíta Štúra 8
974 05 Banská Bystrica
E-mail: info@orisbb.sk
Tel.: 0907 855 525

Kancelária Bratislava
Tel.: 0905 856 476

Fakturačné údaje:
ORIS spol. s r. o.
Medený Hámor 7
974 01 Banská Bystrica

IČO: 36022381
DIČ: 2020091480
IČ DPH: SK2020091480